Thursday 22 February 2007

...NeNek LaGiK biJaK.....


"Betul ke nih jalannyer???"saya bertanyer pada sahabat yg sememang je jd guide kami dlm perjalanan ke perkampungan Tatar 'Stroganovka'.Saya pun tak tahu cam ne sebutan sebenar name kampung nih.Yg pasti saya on the way ke sane dalam misi mencari port usrah untuk aktivity out door.Dah...ahli usrah sume dah jemu duk dalam halaqah(dlm grup sambil menahan ngntuk dgr naqib bagi tazkirah...)...so kami pun berusaha nak cr tempat berudara segar.hehe




Nak dijadikan citer...astanovke(bas stop) untuk ke Stroganovka dah tukaq.Kami menapak untk beberapa minit lagik.Pagi yg sejuk tuh cukup membuat mase yg beberapa minit tuh terasa bagaikan berjam.Perut yg tak berisi(tak sempat sarapan)...mula menari ala-ala hip hop.

"Isk...gane nih..."si pemandu jalan risau.Die takut die terbawa kami ke jalan yg salah(bukan jalan yg sesat ar...) sebab die dah lupa jalan nak pi kampung tuh.Tp die mg bijak...masalah yg nampak rumit nih diselesaikan dgn mudah.Kami amik TEKSI je...hehe

Yang saya nak citer kan...bukanlah citer tentang perjalanan kami yg tak berapa jauh dr bumi Rechnaya.Still kat simferopol gak..tp apa yg kami dapat pada hari itu...bukan hanya port untuk usrah...tapi tazkirah untuk diri kami sendri.

Tuan rumah...mak cik Scheeyee(isk...betul ke tak ejaan ni..)bersama cucu kesayangnya Ali Mujahid....Sahabat saya mengenali kuarga nih.Disebabkan port target kami berdekatan ngn umahnyer..maka kami singgah.

Layanan cam bese...istimewa n raser dihargai.Mak cik yg lebih layaknya dipanggil NENEK nih berusaha wat air untuk kami yg sememang nyer lapaq n haus dalam keadaan die yg dah tua tuh(76thn).Saya sume memerhati (nak borak lebey,tak leh cz base russian tak terer sgt).Tp...alhamdulillah sahabat saya nih ader kelebihan dalam komunikasi russian dan bersembang.So...suasana memang nampak mesra(teman tapi mesra la lebey kurang...hehe)

"Kat negara kamu ader tak budaya kenduri satu hari...tiga hari...tujuh hari selepas kematian..."tanyer nenek Scheeyee.

Kami angguk.

"Tapi semua tuh kan bidaah!"die sambung lagik.

Alamak.....sahabat saya cube mnyusun kata...

"Memang bidaah.Di mesia dulu mmg ramai yg amalkan perkara nih.Adat namenyer....tp sekarang tak ramai sgt yg buat kenduri cam nih lagik sebab ramai gak yg dah tau yang perkara ini adalah bidaah..."

Nenek Scheeyee mengangguk...

"Sekarang kami baru tahu hal ini bidaah.Ada seorg ustaz muda mengajarkan kami akan hal ini.Tapi sayang nyer...ramai yg berdegil.Masih mengamalkan adat yg dianggap betul tetapi sebenarnyer bidaah..."

Saya teringat isi(TAZMASLAH) yg diberikan oleh seorg ustaz saya.Kenduri arwah mmg bidaah sebab rasulullah tak pernah melakukannyer.Antara keburukan kenduri ini diadakan:
1)ditakuti membebani kuarga simati(cz kos nak wat kenduri tukan banyak)
2)ditakuti termakan hak anak simati(andai ader yg masih kecik @ yatim.kan haram makan harta anak yatim)
3)kesedihan yg kuarga simati alami tak patut ditambah ngn bebanan pengurusan kenduri
dan....hakikatnya kenduri arwah yg diharap pahalanya dapat sampai kepada simati...tak dapat dibuktikan.sebab hadis nabi;
"tiga perkara yg tidak akan terputus kebaikannya bagi seseorg muslim adalah...anak yg soleh'ilu yg bermanfaat dan amal jariah yg dilakukannya..."

Saya hnaya pemerhati dalam perbualan nenek Scheeyee dengan sahabat saya.

"Kami mmg tak bernasib baik.Ramai di antara kami keturunan Tatar adalah Islam...tp kami tak tahu mengaji.Klu kami nak mengaji pun...kami terpakse membace quran yg ditulis dgn tulisan kami sendri.Bukan tulisan arab....semua ini berlaku sebab dulu..ramai hafiz telah dibunuh."

Nenek Scheeyee memangdang ke tingkap.

"Tapi itu dulu...sekarang sume dah berubah.Kemudahan dah banyak.Pengajian untuk Islam pun ader..Tapi...ramai yang tak mahu...."

Dia menyambung...."Ni....semua nih rumah kuarga Tatar islam.Tapi....sukar nak cari yg bebenar nak beramal ngn islam..hatta yang nak mempelajari islam pun kurang...."



Kemudian perbualan kmi berhenti seketika sebab cucunya Ali mintak didukung.hmmm....saya ligat berfikir akan semua kata-kata nenek Scheeyee tadik...Jauh di sudut hati saya membuat kesimpulan yang...
1)bersyukurnya saya dengan Islam dan Iman yg Allah bekalkan ini
2)malunya saya sebab saya tak sehebat nenek Scheeyee yg mampu berbicara hal agama dalam tiap topik perbualan(sedangkan saye nih kdg2 malu nak cakap hal agama cz nanti orang kater kite nih baik sgt pulok...)
3)saya masih jauh ketinggalan dari nenek Scheeye yg risau melihat umat islam dari keturunan
nya(Tatar) makin jauh dgn agama,maka dia berusaha untuk ke kelas2 agama sebagai
mujahadah untuk tarbiyyah sedangkan saya hanya mampu melihat umat islam dr keturunan
saya(Melayu) yang semakin lalai dr kehidupan beragama tanpa berusaha untuk sama-sama
memberi peringatan.

Hakikatnya....seorang mukmin yg bijak...die akan berusaha untuk memperbaiki diri dari setiap kekurangan yg dia ada.Mukmin yg bijak...die akan gune segala kebolehan n kesempatan untuk agamanya...Saya masih kurang berusaha ....saya masih kurang menggunakan kesempatan...

Bagi saya...NeNeK SchEEcyee MeMaNg LagIK biJaK!!!








Wallahua'lam

No comments:

Post a Comment